Infrastruktúra felmérésére több okból lehet szükség, a következő esetek jellemzők:

  • fejlesztési szükséglet merül fel akár erőforrások, akár funkcionalitás vonatkozásában
  • külső szereplő által igényelt szemle, ilyen lehet egy hatósági előírás
  • üzemeltetésben történő változás
  • üzleti elvárásoknak való megfelelés ellenőrzése

A felmérések számos jellemzőt vizsgálhatnak, tipikusan a következő területeket fedik le:

  • erőforrás-használat: hol vannak tartalékok, hol vannak problémák
  • rendelkezésre állási jellemzők és kapcsolódó kockázatok: üzletmenet-folytonossági lehetőségek, biztonsági mentések, esetleg katasztrófa-elhárítás
  • biztonsági vonatkozások
  • konfiguráció: gyártói ajánlások stb.
  • dokumentáltság (tipikusan kevés a rendszer dokumentáció)

 

Egy informatikai infrastruktúrát nemcsak teljes körűen, hanem akár részlegesen is érdemes lehet felmérni egy-egy szempontot kiemelve.

Tapasztalat szerint tipikusan a következő problémák szoktak előfordulni:

  • hiányos biztonsági mentések, melyek nem fedik az üzleti elvárásokat, esetleg nem védenek kellő mértékben a zsaroló vírusok ellen
  • rosszul konfigurált eszközök (például redundánsnak gondolt infrastruktúra valójában nem redundáns a kialakított konfigurációban)
  • észszerűtlen hardver konfigurációk, nem megfelelő méretezés (tipikusan kevés RAM vagy lassú lemezek)
  • monitorozás hiánya

 

A problémák hátterében több tényező állhat, tipikus „kevés” rendszergazdás cégek esetén a kompetencia és/vagy idő hiánya. Ha egy rendszergazdának túl sok mindennel kell foglalkoznia, a rendszer méretében és komplexitásában túlnő, akkor óhatatlanul előfordulhatnak problémás pontok, a kolléga önhibáján kívül is.